söndag, maj 02, 2010

pappas gamla brallor


Barnen behövde byxor och pappas gamla brallor kom till heders. De till lillan är otroligt mjuka. Storkillens jeans fick raket-tryck av Panduro-stämpel. Han har sagt till pappa att han tycker de är jättesnygga. Jag är nöjd med dem men håller fortfarande på att lära mig overlocken. Har använt 3-trådig overlocksöm och den är alldeles för gles för jeanstygen. Efter tvätt har tyget krupit ur sömmen på flera ställen och jag får laga. Skumt. Dags att låna bok på bibblan eller fortsätta med trial and error? Tar gärna emot tips om nån vet råd.

5 kommentarer:

ele sa...

det är så himla smart att sy om gamla vuxenkläder till barnkläder! har själv haft tanken men inte gjort något med den :) jättesnygga brallor och fint med tryck på också

tina.t sa...

Visst är det. Jag gillar verkligen tanken på att återvinna/återanvända det som fortfarande är okej. Det vore en kul pyssel-workshop: ta med sina gamla paltor och låta andra vara med och spåna vad man ska göra. Bra att gå emot trenden med svindyra designbarnkläder också - lagom av allt är bäst.

Rokkan sa...

Hej på dig Tina!
Verkar som du har det rätt så bra i livet. Här är det bara fint. Pysslas en hel del, faktiskt. Jag har t o m lärt mig att virka... Jo, overlock. Precis som du säger är ju inte enbart 3-trådigt så bra att använda till sömmar. Bäst blir det att komplettera med en raksöm innanför. Funkar ju i "ickeelastiska" tyger. Har du en 4-trådig ska du givetvis använda alla 4 trådarna, ju. Hare bra!

Anonym sa...

låter som en kul ide! Nu har jag stuvat undan symaskinen för ett tag, även om det är kul att sy. Känner att jag måste ta tag i Linas fotoalbum... Har inte gjort något alls med det...

ele sa...

hoppsan gick lite fort, det var jag som skrev förra inlägget...

Related Posts with Thumbnails